10 juli tot heden.......(slot)

23 juli 2023 - Coutures, Frankrijk

Wat kunnen wij vertellen over de afgelopen 2 weken....?

De fase van uitpakken en inrichten ligt grotendeels achter ons. De laatste loodjes van dingen ophangen, zoals lampen, spiegels, schilderijen etc. was een klus waarbij Stephanie, Marjolijn's jongste dochter, van onschatbare waarde is geweest. Wij waren zo moe dat wij deze laatste klussen niet zonder hulp konden klaren. Het materiaal van wand-en plafondafwerking gaf daar ook wel aanleiding toe. Tengelwerk en gipsplaat, dus het gebruik van holle wandpluggen, zelftappende pluggen van metaal en kunststof. De zwaarste spiegel (40kg) hebben wij maar op het dressoir gezet. De wand was volledig ongeschikt om daar zo iets zwaars aan te hangen.

10 juli stond in het teken van gas en gasten. Allereerst kwam Antargaz onze tank vullen. Bij 1537L stond de teller stil en was de wijzer van 18% naar 85% vulling versprongen. 's Avonds rond 20:00 arriveerden Stephanie en Sarah, waarbij zij werden vergezeld door Poppy, ruim 1,5 oud. In hondenjaren een pre-puber en dat heeft Beer geweten. 10 jaar, dus in mensenjaren een begin 70'er. Maar wat hebben die 2 plezier gehad samen.

Stephanie en Sarah zijn tot zondagochtend gebleven. Los van het klussen hebben wij bezoekjes afgelegd aan Bourdeilles, Périgueux en een boekenschuur (The Book Barn) in Bertric-Burée. Toen wij vertelden dat we Dutch waren vond de eigenaar dat een onnodige opmerking. Of course you're Dutch; "you're eight miles high". Of hij hintte op The Byrds of de cover door Golden Earring heb ik maar niet gevraagd. Waarschijnlijk bedoelde hij mijn lichaamslengte.

Wat wij ook nog meegepakt hebben was de BALTRAD de Verteillac. Het traditionele bal ter gelegenheid van de viering van Quatorze Juillet, 14 juli. Muziek, dans en eten en..... vuurwerk toe.

Afgelopen donderdag, 20 juli hebben wij onze 1e Franse les meegemaakt. Nou dat was wel even een sprong in het diepe. Je hebt natuurlijk wel een beetje basis. Marjolijn en ik hadden op de lagere school al 2 jaar Franse les en op de middelbare school alle jaren Frans, maar toch, als het op grammatica aankomt met alle condities, dan voel je jezelf toch wel weer een beetje kleuter. Maar gelukkig waren wij niet de enigen. In onze groep zit een Engels stel en die zitten daar al 9 jaar!!!

Voorts zijn wij al een paar keer (korte stukjes) met de fiets weggeweest. Je rijdt hier op een wasbord. Zodra je een daling hebt afgewerkt begint meteen weer de stijging. Maar de elektrische karretjes houden zich goed.

Ons favoriete restaurant "Petit Coutures" heeft al diverse malen op onze klandizie kunnen rekenen en de eigenaresse heeft een on-Frans gevoel voor humor. Zij heeft ons al eens quasi weggestuurd omdat wij Beer niet mee hadden genomen.

As dinsdag treedt er in Verteillac een Blues band op. Wij zijn dol op live muziek. En om dat nog maar eens te bevestigen gaan wij zaterdag 29 juli, 11h00 in een dorpje 12 km verderop, in het kader van het Baroque Festival (duur 1 week) aria's van W. F. Händel beluisteren in een kerkje.

Wat betreft het afronden van de inrichting betreft: wij hebben voor de woonkamer een wat kleinere eettafel en 4 bijbehorende stoelen gekocht. De geplande aflevering van de stoelen stond genoteerd voor 20 juli. Nou, niet dus. Wij kunnen, gerekend vanaf 20 juli, binnen 4 dagen rekenen op het maken van een afspraak voor de levering van de stoelen. Nou hopelijk heeft hij de tafel dan ook bij zich want die staat voor 25 juli gepland.

Het weer is zeer stabiel tot nu toe. Gemiddeld 27-28 gr, uitschieters naar boven 33 gr, naar beneden 21 gr.

Iedere dag genieten wij van de omgeving, het uitzicht, de rust en het zwembad. Rust die wij onszelf nu echt moeten opleggen want wat is het druk geweest de afgelopen maanden. Maar wij kijken ook uit naar het bezoek dat zich voor de komende maanden heeft aangekondigd. Allemaal lieve mensen die heel benieuwd zijn naar onze nieuwe woonomgeving en ons het nieuwe geluk zo gunnen.

In de aanhef verwijs ik naar "slot" . Zoals ieder jaar, iedere vakantie, rond ik af. Deze reis begon in september 2022, toen wij een bod uitbrachten op het huis. Het duurde langer dan gehoopt vanwege de plotselinge dip op de NL huizenmarkt. Alles viel samen in maart 2023. Verkoop Laren, aankoop Coutures en, oh ja, we zijn ook nog getrouwd op 25 maart 2023. Oplevering Laren 15 mei. Vanaf 10 mei dakloos en tot 26 juni (verhuisauto in Coutures) als nomaden uit de koffer geleefd. Maar het is het allemaal waard geweest.

Ik plaats nog wat foto's van de afgelopen weken. Hartelijk dank voor uw aandacht. Hopelijk heeft u plezier beleefd aan onze wetenswaardigheden in Frankrijk.

Lieve groeten van Marjolijn en Jan

1. Jery:
    Geweldige stappen gezet! Heel veel woongenot in la douce France
  2. Jan van den Elsakker:
    23 juli 2023
    Dank je wel Jery. Jij ook veel woonplezier in de Aude.
  3. Hannie Zeegers:
    Heel veel geluk en gezondheid samen groetjes Hannie Zeegers
  4. Jan van den Elsakker:
    Dank je wel Hannie
  5. Agnes Honcoop:
    23 juli 2023
    Dank, voor het meereizen met jullie nieuwe levensreis naar Frankrijk. Het is een waar genoegen er deelgenoot van geweest te zijn.

Misschien kan je duolingo op de telefoon downloaden , daar leer ik mijn talen mee.

Heel veel geluk en lang leven samen. Wat jullie zeker gaat lukken.

Lieve groet Agnes
  6. Jan van den Elsakker:
    23 juli 2023
    Duo Lingo. Interessant, ga ik even bekijken.
    Onze woordenlijstjes (Mots, text et questions) zit er nog aardig in. Het vervoegen is en blijft een uitdaging.
    Maar we zien het als een uitdaging.
    Fijn dat je onze verhalen met plezier gevolgd hebt.
  7. Beatrijs:
    23 juli 2023
    Wat een heerlijk gezellige boel daar bij jullie!
    Met de 'meisjes' en honden.
    Nu lekker een beetje luieren en settelen en ja, Duo Lingo is inderdaad een heerlijke app!
    Ik heb hem vorig jaar eerst gebruikt voor Noors, kwam al bijna op nivo 1 tot we besloten in Zweden te gaan wonen. Mijn Zweeds ging als een trein - en bepaald niet omdat ik zo ijverig was. Steeds de meest praktische en leuke oefeningen doen en je begrijpt het alsof je ervoor in de wieg gelegd bent!
  8. Jan van den Elsakker:
    24 juli 2023
    Marjolijn heeft 'm al gedownload.
  9. Ans van der Zeijden-Zaal:
    24 juli 2023
    Dag Jan en Marjolein, bedankt voor de inkijk in jullie leven van de laatste maanden. Ik heb weer genoten van de verhalen. Heel veel geluk, gezondheid en woonplezier wens ik jullie toe. Ook de groeten van Frans. Lieve groet Ans
  10. Jan van den Elsakker:
    24 juli 2023
    Dank je wel Ans. Wij blijven elkaar volgen. Groetjes en hugs, ook voor Frans.
  11. Wim en José:
    25 juli 2023
    Rusten jullie nu maar lekker uit en geniet van de prachtige streek waar nu jullie huis staat.
    We kijken er naar uit om in september met jullie het glas te heffen.
    Coutures nous venons!
  12. Jan van den Elsakker:
    25 juli 2023
    Daar kijken wij naar uit!!
  13. Cobi:
    28 juli 2023
    Hallo Marjolein en Jan,
    Dank voor alle verslagen van jullie belevenissen. Wij wensen jullie veel woongenot en geluk op jullie nieuwe stek.
    Groetjes van Egbert en Cobi
  14. Jan van den Elsakker: