Almere, Nederland

19 nov De zondag na terugkomst

19 november 2017 - Almere, Nederland

Ik ben nu 3 dagen terug in Nederland en ik heb de tijd gehad om de boel te laten indalen. Ik kijk met heel veel tevredenheid terug op mijn reis. Het is een verstandige beslissing geweest om 1 week aan mijn verblijf toebte voegen om zodoende wat rustdagen in te kunnen passen.
Wel weet ik 1 ding zeker: de reis naar en van Australie doe je niet voor je plezier. Je zit beperkt in je bewegingen 24 uur dezelfde lucht in te ademen samen met 250 andere mensen. Dat heeft mij de 1e 3-4 dagen een valse start bezorgd. Hevige verkoudheid, keelpijn, koorts. Ook nu ik terug ben voel ik mij beroerd. Hoewel slapen 's nachts redelijk tot goed gaat ben ik overdag hondsmoe en heb het gevoel dat ik tegen een griep(je) aan zit. Tot zo ver het medisch rapport. Genoeg gezeurd.
Tegen wie het maar wide horen vertelde ik dat ik met gemak een top 15 met absolute hoogtepunten zou kunnen vullen. Dat is mij ook gelukt. Wat niet wil zeggen dat op andere dagen ik mij niet vermaakt zou hebben.
Ik voelde mij heel erg thuis bij Ben en Kim Edmunds. Hun huis heb ik vaak kunnen en mogen gebruiken als uitvalsbasis voor mijn diverse bestemmingen. En bij Danielle Edmunds inclusief de herkansing bij Australia Zoo. Zij zijn resp. mijn achterneef- en nicht en kinderen van mijn nicht Coby.
Mijn diverse logeerpartijtjes bij mijn nicht Els en haar echtgenoot Joe Brekelemans waren steeds opnieuw gezellig en waardevol vanwege de vele familieverhalen die wij met elkaar konden delen.
Mijn week in Sydney bij Joke's achternicht Denise en haar echtgenoot Graig en hun 3 zonen voelde als een warm bad. Wow, wat een lieve mensen zijn dat.
Ook ben ik dankbaar voor de 4 dagen bij mijn nicht Coby Steel en haar echtgenoot Lewis in Elliott Heads. Hun plan om samen met mij het Great Barrier Reef te bezoeken was een gouden greep. Heel jammer dat het avondbezoek aan Mon Repos letterlijk in het water viel. Geen reuzenschilpadden die aan land komen.
Wat heb ik geleerd van en over Australië?
De mensen komen in principe heel relaxed over. "No worries, mate!" "Hello, how are you?" Behulpzaam.
Veel woorden afgekort met ie of y. Aussie, breaky.
Drank en sigaretten extreem duur. Benzine 0,80-0,90 euro per liter.
De ideale temperatuur van het zwembadwater 28 graden :-):-)
Ga niet in de avond en ochtendschemer rijden in landelijke gebieden. Je krijgt gegarandeerd een keer een kangeroe op je gril en zeg je dag tegen je radiator.
Wes niet beschaamd als jouw gezelschap hun eigen bier en wijn meeneemt naar een restaurant. Dit is BYO. Bring your own. Niet alle restaurants hebben een vergunning om alcohol te schenken. Voor AUD 3 op de rekening openen zij jouw fles. "Corkage"
De afstanden zijn enorm. Vanaf Brisbane naar het noorden, Cairns 1700 km. Naar het zuiden Sydney 950 km. Melbourne 1700 km. Om over Adelaide of Perth maar te zwijgen.
De fauna is totaal verschillend t.o.v. Europa. Volkomen unieke dieren die je nergens ter wereld vindt.
Tenslotte nog de hoogtepunten (het zijn er 14 geworden, met Mon Repos erbij zouden het er 15 geweest zijn.
. Whale Watching in Moreton Bay
. Bondi Beach - Coogee Beach v.v. Coastal Walk
. Great Ocean Road vanaf Port Campbell
. Melbourne City 2 dagen wandelen en ontdekken
. Lady Musgrave Experience ofwel snorkelen, glass boat en atol eiland
. Rainbow Beach, Carlo Sand Blow
. Tin Can Bay, Dolphin Center
. Australia Zoo, van de bekende Crocodile Hunter Steve Irwin
. Springbrook National Park, bush walk Rain Forest

Zo, en dan gaan we de komende maanden 2 dingen doen.
. Nagenieten
. Nieuwe plannen maken.

1. Annette:
    19 november 2017
    Ben onder de indruk van je verhaal. Wat een bijzondere reis mede door de gastvrijheid van iedereen. XX
  2. Wim:
    Welcome back!!
  3. Anita:
    Welkom thuis in Almere😊
  4. Colinda Moerbeek:
    20 november 2017
    Welkom terug! Fijn dat het zo'n geweldige reis was! En ik heb genoten van je verhalen. X
  5. Cobi:
    20 november 2017
    Hoi Jan, fijn dat je weer veilig in Nederland bent. Vervelend dat je een beetje ziek bent! Ik hoop dat je snel weer zult opknappen. Doe maar even lekker rustig aan, pak een mooi boek, neem wat extra vitamientjes!
    Ik vond het ontzettend leuk om je te volgen tijdens je reis.
    Liefs van Co
  6. José:
    20 november 2017
    Dank voor je mooie verhalen Jan!
    Ga maar lekker nagenieten van al deze prachtige indrukken!
    Ik ben benieuwd wat je volgende reis gaat worden!