13 juni, zomaar een tussenverslag

13 juni 2023 - Nanteuil-Auriac-de-Bourzac, Frankrijk

Gisteren even wat boodschappen gedaan in Ribérac. In een filiaal van E. Leclerc vonden wij wat wij op korte termijn zochten.

1. Een prepaid SIM voor de MiFi (een mobiele WiFi voor reizigers en klein behuisden). €11,95 voor 110Gb. Hier komen wij de komende weken wel mee  door totdat wij een definitieve internetoplossing hebben gevonden.

2. Matrassen en een ledikant of box gevonden, uit voorraad leverbaar. Op de terugweg, op de gemeentegrens van Ribérac het restaurantje bezocht voor de lunch. Menu du Jour €17. 3 gangen. Oui, Oui, nous sommes en France.

Vandaag, dinsdag 13 juni, vol goede moed naar Verteillac getogen om ons bij de plaatselijke Crédit Agricole te melden met het verzoek voor ons een Franse bankrekening te openen en een verzekering van het huis af te sluiten. Vraag: bent u Frans ingezetene? Neen? Dan moeten wij een specialist langs laten komen. U wordt vandaag gebeld waarbij dag en tijd bekend wordt gemaakt voor de Rendez-vous. Wel heeft men inmiddels tbv van deze afspraak de benodigde documenten gekopieerd. Toen maar als troost bij Cafe du Commerce een bakje koffie gedronken. Vol bewondering naar het plafond gekeken. Het systeemplafond had voor iedere tegel een andere beschildering. Het café is 5 minuten per fiets bereikbaar vanaf onze nieuwe definieve bestemming in Coutures. Hier hebben wij as vrijdag een afspraak voor de inspectie, schouwing, meterstanden, uitleg over apperatuur etc, etc.

Wat nu nog rest zijn de foto's van gisteren en vandaag. Beer en Jeroen hebben vanochtend op het huis gepast, ieder op hun eigen bank 😂😂

1. Beatrijs:
    Salut Ours!
  2. Virginie Sanders:
    13 juni 2023
    Jullie voortvarendheid vervult me met bewondering! Evenals de State of the Art (= Technique de pointe) van jullie communicatiebenodigdheden! MIFi. Zo steek ik nog eens wat op. En wat een luxe dat er zaken zijn die een box of bed uit voorraad kunnen leveren. Het Nederlandse "ledikant" is een verbastering van "un lit-de-camp", dus mochten jullie het laatste op de kop hebben getikt: achter een onverwacht prettig prijsje schuilt soms een "sportief (men leze: Spartaans) slaapmeubel". Even zie ik in gedachten bij aflevering dezelfden wat verbaasde blik op jullie gezichten, gevolgd door een joyeuze lach. Inderdaad: naar het gastenverblijf ermee, haha. Hoewel het lit-de-camp van Napoleon Bonaparte onderweg van zijn aller-retour Parijs-Moskou reuze meeviel verhoudingsgewijs.
    Heel praktisch, inderdaad, om de taal van het land te kennen. Dat helpt bij de soms wondere wegen van de bureaucratie. Het getuigt van sympathie en welwillendheid dat de benodigde documenten alvast zijn gekopieerd.
    Het is hier heerlijk tropisch, en huishoudelijke klussen gaan in aangepast tempo. En selectie. Bed verschonen en een wasje draaien zijn geschied, stofzuigen kan nog wel een weekje wachten.
    Is er in jullie zomerse omgeving een tuinslang voorhanden om Beer wat verkoeling te bieden? Heeft hij het al aangelegd met de slager?
    Leuk, zo'n epistolair tussendoortje dat goed excuus is om gezelligjes wat klusjes uit te stellen. Bien cordialement à vous trois!
  3. Jan van den Elsakker:
    13 juni 2023
    Hallo Virginie, hartelijk dank voor jouw bloemrijke reaktie in de vorm van een epistel.
    Frankrijk op een dinsdagochtend stelt ons voor verrassingen van alledag: de slager blijkt voor onbepaalde tijd gesloten wegens de gezondheid van de eigenaar.
    De bakker heeft aan de voordeur een briefje dat zegt: oo maandag gesloten, maar nu Congé 12-19 juni. Je kunt maar beter uitgerust aan het toeristenseizoen beginnen.
    De bedden in de gîte stammen helaas uit de aller-retour van mr Bonaparte. Dat wordt nog even doorbijten.
    Groetjes van Marjolijn, Jeroen, Beer, Moquito en mij.